Mikäs se on tilanne sen Semppiksen pimiön suhteen?
Tulin nimittäin ostaneeksi tuommoisen mittaetsinkameran ja ajattelin jos opettelisi jossain vaiheessa kehittämään mustavalkofilmin ihan itte.
Mikäs se on tilanne sen Semppiksen pimiön suhteen?
Tulin nimittäin ostaneeksi tuommoisen mittaetsinkameran ja ajattelin jos opettelisi jossain vaiheessa kehittämään mustavalkofilmin ihan itte.
Pimiöllä on kehitystankit ja muutkin tarvittavat roippeet niin filminkehitykseen kuin kuvantekoonkin. Kemiat joutuu itse hankkimaan, siellä olevat ovat vanhentuneet. Voin avustaa jos apua kaipaat, minulla on hommasta aika paljon kokemusta.
Tuollainen Yachica oli ensimmäinen kunnon kamerani. Teki todella hyvää jälkeä.
Hmm .. soppiiko tulla mukaan hieman vanhoja muistoja verestämään? Olen joskus kotipimiössä kuvia kehitellyt, mutta siitä on jo niiiiiiiin pitkä aika, että hommasta ei paljoa ole mieleen jäänyt. Varmaan joku muukin haluaisi tutustua tähän dinosauruksien aikaan, niin pitäisikö Tapsan ihan pitää jonkinlainen pimiöteemailta jossakin vaiheessa?
Mikä ettei. Mukavahan tuo olisi taitoja verestellä. Pitääkin netistä vilkuilla mistä ja millä hintaa saisi sopivat tarvikkeet.
Minä voisin lahjoittaa valokuvan vedostuspaperia, löysin just muuan päivä sitten laatikon, mustassa muovipussissa säilytetyn, vaatehuoneen perältä
Luulen, että se saattaisi olla elossa vielä. Se on ILFODin MGIV multigrade IV RC de luxe Pearl laatikossa, mutta en kuolemaksenikaan muista onko se alkuperäinen laatikko, ostin sen taannoin jonkun kanssa kimpassa. Luulisin, että laatikossa on parikymmentä paperia. Minulla ei ole sille enää käyttöä. Olen ostanut sen joskus 4 vuotta sitten, eikä laatikkoa ole edes avattu kolmeen vuoteen. Että jos kelpaa, sitä voisitte koettaa.
Mustavalkotavaraa näkyy olevan tarjolla edelleenkin. Kehitteet, kiinnite ja 100-arkin 18×24-suurennuspaperipaketti tekevät yhteensä n. 120€. Tuosta kehite- ja kiinnitemäärästä riittää paljon suuremmalle paperi- ja filmimäärälle. 36-kuvan filmirulla maksaa 5-6€. Harmikseni en äkikseltään löytänyt suosikkiani, Kodakin T-max-kehitettä. Salmelaisen Hannun kanssa kalibroitiin T-Max Ansel Adamsin Zone-systeemiin sopivaksi. Ainakin Ulla muistanee miten sävykästä jälkeä tuo yhdistelmä tuotti.
Yksi vaihtoehto on kehittää mustavalkofilmit itse ja scannata ne koneelle sähköiseen muotoon. Niinkin saa hyviä mustavalkokuvia aikaiseksi.
Jos haluaa sävykästä jälkeä niin mustavalkoinen filmi ja kuvakin kannataa kehittää itse.