6 vastausta artikkeliin ”testing

  1. Antti K

    Moro!

    itse pidän ainakin tuosta optiikasta paljon. ainahan sitä valovaoimaa voisi olla enemmän, mutta sen verran hyvä piirto tuossa on, että jokapaikassa se minulla on mukana. Ehkä tuossa motskarihommassa voisi hakea hieman dynaamisempia kuvakulmia, kallistuksia ja laajakulmaa enemmän niin saisiko niillä sitten enemmän niihin vauhtia. Itse menisin varmaan ihan ”muna turpeeseen” ja kuvailisin sieltä laajiksella mahdollisimman läheltä. Vaikea kyllä sanoa kun en ole moisia koskaan kuvannut, pitäisi käydä tsekkaamassa joskus.

    Kuva on kyllä todella hyvää stokkikamaa taas ja tuosta saisi jälleen vaikka mitä rokkia irti.

    A

  2. Ilkka Kokkonen

    Kuten sanoin, Seppo, tämä lasi ei paljon taustablurria tarjoa. Erinomaisen hyvä jokapaikan höylä, mutta jos kohdetta pitää saada erilleen taustasta, niin ei onnistu kunnolla, ei millään. Aukon verranhan olisit voinut vielä avata, mutta silti se taustayksityiskohtaisuus sieltä hyvin erottuisi. En oikein usko, että tätä pitkään pidät ilman, että henkilökuvaukseen paremmin soveltuva putki on kaverina mukana.
    Liikkeen tuntua tietysti saa kuvaan, kun virittää pidemmän suljinajan ja seuraa kameralla kohteen liikettä. Hylkykappaleita tietty tulee melkoisesti, mutta mitäs siitä näin digiaikana!

  3. MjP

    Tietysti sitä vauhdikkuutta voisi tuoda myös sillä että pääkohde (motskari) olisi kirkkaampi kuin tuo tausta (salama kehiin?). Nyt kuvan tausta on valoittunut kirkkaimaksi kohteeksi ja tuo itse motskari näyttää vain silhuetilta kuvan päällä, joten se on hieman pysähtynyt. Ilkan mainitsemalla ”pannaus” tekniikalla sitä vauhtia kuvaan sitten tuleekin roppakaupalla ja soveltuisi tuohon vallan mainiosti. Kyllä tuo linssi ihmiskuviin soveltuu vallan mainioisti kyllä. Sen taustan saa hajomaan monelle eri tavalla, ei pelkästään aukkoa suurentamalla vaan etäisyydellä kohteesta ja millimäärällä (sekä onko kamera croppi vai ei) on myös tärkeä rooli tuossa asiassa.

  4. Ilkka Kokkonen

    Tuo Mikon idea salaman käytöstä voisi tosiaan toimia myöskin aika mukavasti. Pitäisiköhän käydä joku kerta kokeilemassa!
    Tuosta taustablurrista vielä. Millimäärä Sepon kuvassa on maksimissaan ja aukko yhtä vaille. Taustalla näkyvät kohteet ovat myös aika hiton kaukana, ja noin erottuvat selvästi!
    Totta kai henkilökuvat otetaan sitten huomattavasti tiukemmin ja jos taustan esim ulkona saa suunniteltua etäälle ja sataaviittä käytettyä tuossa croppikennossa, niin onhan tausta silloin ihan hyvä. Mutta kun tosielämässä, tosikuvaustilanteissa optimiolot harvoin toteutuvat, niin hankaluuksia on Sepolla edessään. Sisällä kuvattaessa croppikennoisuudesta ei juuri apua ole ja taustaa ei saa tarpeeksi etäälle millään ilveellä(ainakaan normaaleissa ihmisasumuksissa). Kyllä saa Seppo ähistää kaiken taitonsa peliin vielä monta kertaa. Mutta onhan hän onnistunut Ixuksellakin!
    Silti, löin itseni kanssa vetoa, että Seppo ennen pitkää hankkii jonkin sopivan primen henkilökuvaukseen!

  5. olli t

    Ja sitten hieman toisensuuntainen mielipide:
    Minusta kuva on näissä kuvausolosuhteisiin nähden näin hyvä, vastavalo on vaikea moottoriurheilukuvauksessa. Taustan ansiosta kuva antaa käsityksen radan ja lajin vaativuudesta, ajoura kehystää myös kivasti mopoilijan. Kuvassa on enemmän nyt katsottavaa eikä pääkohde huku taustaan.
    Mikon suosittama täytesalaman käyttö olisi tehnyt tilanteesta aivan toisen, blurrattu taustakin olisi toiminut, mutta kuva olisi kuva motoristista ilman sen enempää sisältöä. Vähän täytesalamaa tällä taustalla olisi minun makuun, ja vielä kun olisi soraa ilmassa niin hyvä

  6. seppo hyvönen

    Kiitos kommenteista.
    Todellakin sitä vauhtia saa panoroimalla kohteen mukaan. Täytyy sanoa, että helppoa se ei ole. Rajaukset tuottavat tuolla myös ongelmaa, ellei halua kuviin kasteluletkuja ja muuta roinaa. Sitten kuvan kompositio, liikesuunta tuossa vauhdissa… taitaa puolukoiden kuvaaminen olla se minun juttu kuitenkin.
    seppo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *