Jotta olisi jotain yllätyksiä mukana, kuvat olen kuvannut RAW-kuvina.
7 vastausta artikkeliin ”Maisemakuvia”
VilleM
No kerrankin RAW:ina… 😉
”Maisema4” on näistä paras, tumma taivas sopii kuvaan mainiosti. Tiestä tulee mukava elementti joka johdattelee kauemmas kuvan-etualalta.
MarkkuU
Neloskuva minunkin mittapuulla sarjan paras. Siinä on tehokkaan uhkaavanoloinen taivaskokonaisuus, tie kuvassa koko leveydeltään katsetta kuljettamassa ja taustalla pienempiä kuvaelementtejä, joskin nuo nykyajan valkoiset latokorvikkeet iskevät henkilökohtaisesti ikävästi silmään. Mutta minkäs tälle nykyiselle pallukkaiselle maalaismaisemalle mahtaa. Viimeisessä kuvassa on myös mukavakuvioinen poutapilvitaivas sekä sen vesipintaheijastuma ja etualan laiturielementti, joka tuo jäntevyyttä tähän maisemakuvaan. Muissa kuvissa maisemat ovat jääneet hieman pliisummiksi. Kiinnitäpä jälkikäsittelyssä huomiota horisonttiin, nyt monissa kuvissa horisontti kaatuu hieman oikealle ja tämä kaatuminen ei voine olla näissä mikään tehokeino.
JuusoJ
Kiitos kommentesta! Neloskuva on myös minun suosikkini.
Kiitos Markku huomioista horisonttiin. Maisemakuvaus on nyt ollut harjoittelun alla. Palaute on siis tarpeen. 🙂
Tero Pelkonen
Juuso on ollut näyttävien pilvimuodostelmien aikaan maisemaa kuvaamassa! Neloskuva ja viimeinen laiturikuva on hienot!
JuusoJ
Kiitos! 🙂
ilkkak
Joopa, kyllä nelonen on selvä kärki tässä sarjassa. Tiesommittelu toimii hyvin ja muutkin osaset maisemassa on sommiteltu tasapainoisesti. Olen Markun kanssa samaa mieltä noiden traktorinmunien esteettisyysasteesta, etenkin kun me muistamme vielä ah niin ihanat (ainakin visuaalisesti) heinäseiväsajat. Mutta kun kuvaajan täytyy toimia tässä ajassa, niin ei kai noita täysin kiertääkään voi. Ja onneksi niiden merkittävyysaste tuossa kuvassa jää pienehköksi.
Viitosessa metsämaisema ja pilvet toimivat mukavasti yhteispelissä muodoiltaan, sen on maisemakuvaaja valppaasti bongannut.
Ykkösessä ja kakkosessa on varmaankin haettu etualalle sommitellun putkikasvin avulla jotain syvyysaspektia, mutta kohde tuollaisena yksinäisenä ”tökönä” ei oikein vakuuta. Mielestäni etuala kannattaa jättää mieluummin ”tyhjäksi” kuin väkisin sinne ”kuhan häntä jotain” haalia.
JuusoJ
Kiitos kommentoinnista!
Täytyypä todeta, että olen minäkin seivästänyt heinää nuorempana. 🙂
No kerrankin RAW:ina… 😉
”Maisema4” on näistä paras, tumma taivas sopii kuvaan mainiosti. Tiestä tulee mukava elementti joka johdattelee kauemmas kuvan-etualalta.
Neloskuva minunkin mittapuulla sarjan paras. Siinä on tehokkaan uhkaavanoloinen taivaskokonaisuus, tie kuvassa koko leveydeltään katsetta kuljettamassa ja taustalla pienempiä kuvaelementtejä, joskin nuo nykyajan valkoiset latokorvikkeet iskevät henkilökohtaisesti ikävästi silmään. Mutta minkäs tälle nykyiselle pallukkaiselle maalaismaisemalle mahtaa. Viimeisessä kuvassa on myös mukavakuvioinen poutapilvitaivas sekä sen vesipintaheijastuma ja etualan laiturielementti, joka tuo jäntevyyttä tähän maisemakuvaan. Muissa kuvissa maisemat ovat jääneet hieman pliisummiksi. Kiinnitäpä jälkikäsittelyssä huomiota horisonttiin, nyt monissa kuvissa horisontti kaatuu hieman oikealle ja tämä kaatuminen ei voine olla näissä mikään tehokeino.
Kiitos kommentesta! Neloskuva on myös minun suosikkini.
Kiitos Markku huomioista horisonttiin. Maisemakuvaus on nyt ollut harjoittelun alla. Palaute on siis tarpeen. 🙂
Juuso on ollut näyttävien pilvimuodostelmien aikaan maisemaa kuvaamassa! Neloskuva ja viimeinen laiturikuva on hienot!
Kiitos! 🙂
Joopa, kyllä nelonen on selvä kärki tässä sarjassa. Tiesommittelu toimii hyvin ja muutkin osaset maisemassa on sommiteltu tasapainoisesti. Olen Markun kanssa samaa mieltä noiden traktorinmunien esteettisyysasteesta, etenkin kun me muistamme vielä ah niin ihanat (ainakin visuaalisesti) heinäseiväsajat. Mutta kun kuvaajan täytyy toimia tässä ajassa, niin ei kai noita täysin kiertääkään voi. Ja onneksi niiden merkittävyysaste tuossa kuvassa jää pienehköksi.
Viitosessa metsämaisema ja pilvet toimivat mukavasti yhteispelissä muodoiltaan, sen on maisemakuvaaja valppaasti bongannut.
Ykkösessä ja kakkosessa on varmaankin haettu etualalle sommitellun putkikasvin avulla jotain syvyysaspektia, mutta kohde tuollaisena yksinäisenä ”tökönä” ei oikein vakuuta. Mielestäni etuala kannattaa jättää mieluummin ”tyhjäksi” kuin väkisin sinne ”kuhan häntä jotain” haalia.
Kiitos kommentoinnista!
Täytyypä todeta, että olen minäkin seivästänyt heinää nuorempana. 🙂