Tässäpä muutama ruutu loppukesän moottoriurheilupeijaisista. Motorossia ajeltiin elokuussa Siilinjärvellä, Road Racingia vähän kovempaa samoin elokuussa Virtasalmella ja vähän hiljempaa viime viikonloppuna Vetelissä. Kokeiluja kapeilla rajauksilla, sävytykset Lightroomissa.
Tosi kivat sävyt! Tykkään paljon enemmän kuin mitä yleensä tämän tyylisissä kuvissa näkee.
Moottoriurheilukin käy kiinnostavaksi kun muokkaukset on hallussa 😀
Hallittua actionia. Kuvauspaikkojen valinta on tällaisissa karkeloissa tosi tärkeää, ja hyvin näyttää homma olleen hallussa! Motocross toimii minun makuuni hiukan sileän hommia tehokkaammin, neloskuva taitaa miellyttää eniten. Ratakuvista vitonen, hyvä kameraseuranta siinä!
Motocross hyppykuvat ovat todella tehokkaita. Erityisesti nämä kapeat pystyrajaukset ja niissä oleva pölypilvi lisäävät kuvien hienoutta. Ratakuvista kutosessa hyvä sommittelu….on meininkiä! Road Racingin kuvaamisessa olisi mielenkiintoista kokeilla eri mittaisia valotusaikoja. Millaisia vauhtiviiruja aikaan saisi. Sävytykset toimivat näissä kuvissa..erilaisuutta yes.
Panorointikuvissa onnistumisprosentti olisi ihan erilainen kun käytössä olisi IS-versio nykyisestä telestä (Canon 70-200 f2.8). Yleisön seassa ei vauhdikkailla panorointiharjoituksilla saa välttämättä lisää kavereita 🙂 Muutenkin kisatilanteissa kuvauspaikat ovat käytännössä hyvin rajalliset, treeneissä pääsee joskus lähempääkin kuvaamaan. Turvallisuusasiathan näissä luonnollisesti määräilee. Telepäässä pitäisi olla hauiksia paljon enemmän jotta pääsisi kunnolla kuskien iholle.
Pari ruutua lisää Motoparkista kuljettajien tunnistetietoineen löytyy täältä (toimii samalla Minus.com-kuvapalvelun esittelynä ainakin Ilkalle): http://min.us/mIPo525KD
Vauhdikas sarja. Ykkösessä taidetaan olla kuperkeikan esikartanossa ja kuva jättää katselijan miettimään, onko kuski kohta tantereessa. Siksi mukava otos. Kolmosessa jos olisi otettu kolme askelta vasemmalle ja kyykätty alemmaksi, motoristi olisi saattanut olla lennossa noiden katselijoiden ylitse ja kuvasta olis tullut vieläkin vauhdikkaampi. Jälkikäteen on tietysti helppo spekuloida tällaista. Neloskuva on minulle sarjan kärkikuva. Tiiviin kapea pystyrajaus miellyttää, hiekanpölläkkä sumentaa lisää taustaa ja irrottaa kuskit entistä paremmin taustasta, kuskit ovat symmetrisesti, ajopelien ja -asujen väritkin rimmaavat taustan männyn kylkiin, kuvien kuvankäsittelysävytyskin toimii ja kuvaa täydentävänä pikku yksityiskohtana vielä tuo kisaajan varjo hiekassa. Vitosessa on onnistunut panorointi ja siitä syntyvä vauhdin tuntu. Kapea rajaus tässäkin ja horisontin keikautus ovat minusta plussaa kuvalle.
Markku, ykköskuvassa Kimi Räikkösen Ice One -tiimin Niko Koskela näyttää olevansa kunnon humoristi ja heittää kisassa eränsä ykköspaikalla ajaessaan varsin hallitun ”takakorkeen” ja laskeutuu oikein nätisti. Moottoriurheilulajeista ja niiden harrastajista voi ja saa olla montaa mieltä, tämän kyseisen herran mentaalipuolesta voi tehdä omia arvioitaan esim. ottamalla huomioon tämän toissakesäisen tapauksen: http://www.iltalehti.fi/urheilu/2011081714218438_ur.shtml