…että henkilökuvia sivulla esiintyisi enemmän, niin laittelenpa muutaman sitä lajia esille. Kuvasin kollegan tyttären ylioppilaskuvat, studioon kun ei tytöllä haluja ollut lähteä. Alunperin mieluiltiin kuvauksesta luonnossa, mutta tyttö innostui ehdotuksestani, että voitaisiin mennä Itkonniemen vaneritehtaalle, hieman erilaiseen ympäristöön. Jätemuovin riekaleita, tiiliseinää, jätetiilikasaa, hylättyä tehdashallia, kulunutta portaikkoa kuvausympäristönä ja -taustana…lopputulokseen olivat mummoja myöten tyytyväisiä, itselleni oli myös oikein positiivinen kokemus! Kannoin salamatkin mukaan, mutta luonnonvalossa tuli kuvaus jälleen hoidettua…ei ne salamat vaan saa minua syttymään vieläkään…
Pari vuotta sitten tehtaalla ensimmäistä kertaa kameran läpi sihtailin ja Hannulan Pasin vielä kaveriksi soittelin. Tulikohan ihan ensiajatus vierailusta tuonne luontokuvauskurssilla, vai oliko se joskus tuolloin näkemäni, tuossa tehdashallissa StudioFoxyn kuvaama hääkuva sytykkeenä…en muista enää. Montakohan kuvausta lienee Antti tuolla kaikkiaan hoidellut…
On kyllä iso harmi, jos paikka on nyt kuvauksilta finito, siellä vartioidun verkkoaidan sisällä!
Onhan se Ilkka ihan hyvät kuvat saanut. Ykköskuva on mielestäni myös ykkönen muutenkin ja siten mielestäni paras kuvai. Se ei ole ihan tavallinen kuva. Siinä on sellainen salaperäisyyden verho että missä tuo on otettu, mihin tuo tyttö nojaa. Hieman on kuin koivun kylki mutta ei kuitenkaan eikä hattukaan ole päässä kuten yleensä, että erottuu silläkin massasta. Tyttö on siinä erittäin hyvännäköinen ja väritkin on hyvät. Minä kun en syty oikein noille mustavalkoisille kuville kun niistä on joskus eroon päässyt. Minulla oli pyrkimys pois niistä heti kun värikuvia alkoi tulemaan. 50 ja 60 luvun taitteessa, eli noin 50v sitten.
Onhan siellä muutama kerta tullut pyörittyä, paljon mukavaa taustaa löytyy kyllä. Onhan se vaan tuo yo kuvaus hankalaa joskus kun pitää sen lakin kanssa pyöriä ja sitten noita käsiä jne miettiä, todella hyvin olet hanskannut nuo raajat ja hatun kyllä. itse jää kaipaamaan ainakin yhtä todella tiukkaa rajausta ja sitten kenties kokovartalokuvaa, nyt on kovin paljon puoltavartaloa ja ylävartaloa. Variaatioita vaan enemmän ja rohkeutta kuvakulmiin ja rajauksiin, koska tuo miljöö antaa kyllä mahdollisuuksia sen tilan käyttöön, tyhjän tilan käyttöön kuvissa ja myös todella erilaisiin tiukempiin/rajatumpiin valaisuihin
Yksi asia näissä pistää silmään, eli tuo lightoomin pensselin käyttö. esim. #5 tuo naama on hyvän värinen, mutta sitten iho on aika kuollutta muualta, eli tuo pensselin käyttö noin ronskisti valaisemaan tiettyä aluetta tekee noista hieman oudon näköisiä. osassa kuvissa myös se pensselin jälki valuu sinne taustanpuolelle, jolloin tulee pientä ”halo” efektiä kohteen ympärille.
Kokonaisuutena tasapainoinen setti ja on se totta, että luonnon valo on luonnon valoa! tykkää kyl ..
Kiitos huippuasiantuntevasta kommentoinnista, Antti!
Joopa, aina ennenkin olen tiedostanut tuon käsiongelman, sen huomioiminen muotokuvauksessa on kyllä erittäin tärkeää. Tämä hattujuttu oli nyt uusi haaste, johon ihan alussa ei tullut tarpeeksi kiinnitettyä huomiota, mutta onneksi vähän aikaa harjoiteltuani huomasin ohjata sitäkin puolta oikeaan suuntaan!
Pensselihommassa tuli kieltämättä hiukan ongelmaa sikälikin, että vanhan PC:ni kalibrointi on tullut lykättyä. Nykyisellä Macillani kun olisi nämä päässyt tekemään! Joihinkin kuviin tuo selvästi vahvempi valotus kasvoille hyvin sopiikin, mutta toisissa koin itsekin mainitsemasi asian ongelmana.
Tuli settiin kokovartaloakin ja joku erilainen kuvakulmakin, mutta eipä tullut ylhäältä alaspäin otettua yhtään. Esim. portaikko olisi sellaisen hyvin mahdollistanut…nyt kyllä tämä harmittaa!
Tarkoititko tiukemmalla rajauksella vielä tiukempaa kuin kympissä, ilmeisesti tarkoitit, kun onhan kolmonenkin samaa luokkaa. Kappas häntää, kun joku minua pääsee tällaisesta kritisoimaan, virkistävää suorastaan, virkistävää!
Ai, ai, tällaista minä niin kaipaan. Olisi se niin mahtavaa, kun te proot saisitte ahterinne kuvankatselutilaisuuksiin hilattua ja päästäisiin kuvia ihan kunnolla ruotimaan. Niin, niin, ymmärrän kyllä, että proon vapaa-aikana pitäisi saada irtauduttua ammatin ydinkysymyksistä! Mutta hyvä, että näinkin saa sitä, mitä haluaa. Kiitos todellakin!
Vuosikokouksessa muuten esitettiin (en ollut minä syyllinen) tämän vuoden vuosisuunnitelman tavoitteeksi pitää käsisalamakurssia, joka viime kesältä sitten peruuntui. Onkohan, Antti, mitään realistisia mahkuja tällaisen toteutukseen tänä kesänä?
Kiinnostaisi vielä, että millä suhteella teillä studiossa kuvataan sankari lakki päässä vs lakki käsissä. Entä onko löytynyt lakille vielä jotain muuta järkevää sijoituspaikkaa?
Yleensä kuvaan hattua ”rekvisiittana” yli 60% kuvista, eli se on käsissä, pöydällä, sylissä tai jotenkin muuten luontevassa paikassa. Pakollisia hattukukka kuvia otetaan tietenkin, mutta yritetään hakea artistin oma persoona esiin. useat tuovat mailoja, soittimia ja jopa prätkiä, saadaan persoonaa kuviin.
Juu tarkoitin vieläkin tiukempaa rajausta, eli jossa selkeästi tullaan ihan iholle, minulla monesti hatusta näkyy vaan palanen, lippa ja lyyra, jolla saadaan viitekehys esille yo kuvaan. Eli kun sitä hattua tuo ylemmäksi lähemmäs naamaa niin silloin voi noita tiukempia otoksia ottaa.
Käsisalamajuttu on varsin mahdollinen, meillä on studiolla myös tuo Elincan Quadra setti joka on varsin loistava ulkona. Pitää ottaa pähkäilyyn milloin voisi jotain järkätä. Tai sitten menisi about commandona kuten minä yleensä ilman flässejä 🙂 se on sitä ympäristön tsekkailua, varjon ja valopuolen etsimistä jne. Siitä minä tykkään eniten melkein.
Hieno ja tasapainoinen setti minun mielestäni. Malli näyttää luontevalta ja kuvista saa sen käsityksen että niitä on ollut hauska ottaa.
Tuo vaalennuspensselin koko/pehmeys tuli minulle ensimmäisenä huomiona mieleen. Joissakin kuvissa näkyy se halo aika selvästi. Toiseksi viimeisessä kuvassa kaide katkaisee pään, mutta onneksi se on sen verran tumma että ei ihan pomppaa silmille.
Se muotokuvaus luonnonvalossa/pikkusalamalla kiinnostaa kyllä kovasti. Olisi hienoa jos saataisiin järjestymään. Ei olisi pakko olla kovin tiukasti luennon/kurssin tyylinen jos tulee liian hankala järjestettävä.
Hyvin aistittu, Jarkko. Malli oli tosiaankin erittäin hyvä , luonteva kuvattava, ja hommassa oli koko ajan mukava tunnelma.
Hyviä sekä taidokkaita otoksia ja tuo miljöö antaa kyllä mahdollisuuksia etenkin taustojen valintoihin. Malli on todella kuvauksellinen sekä hymy ja ilmeet ovat luonnollisia ja katsekontakti toimii. Kiinnostaisi ehkä nähdä myös vähän laajempaa rajausta, missä tätä tilaa tulisi enemmän esille. Juhani mainitsi tuossa ihan hyvän pointin värikuvista…myös mustavalkokaudella eläneenä. Muutos on ollut varmaan todella odotettu aikoinaan. Mutta minusta jotkut otokset voivat olla tietyllätavalla tehokkaampia mustavalkoisina.
Harmi jos tämä kuvauspaikka menee jatkossa. Talvella tuli pyörittyä siellä kurssin kanssa kokopäivä. Itselleni tästä henkilö/muotokuvauksesta ei juurikaan ole kokemusta…salamakuvauksesta vieläkin vähemmän. Mutta aihe kuitenkin kiinnostaa senverran, että tuollainen kurssi olisi todella mielenkiintoinen Antin vetämänä. Eniten henkilökuvauksessa minua kiinnostaisi tämä luonnonvalon käyttö ja hyödyntäminen. Salamakuvauksessa kiinnostaa eniten pehmeän heijastavan valon käyttö eri kulmista…ainakin nyt aluksi.