Tänään otin yhden meidän neljästä nelijalkaisesta (sen kovimman vesipedon) mukaan ja kävin rannalla kuvailemassa. Sain kärpäsen
Tessan kanssa samaan kuvaan. Harmitti, ettei kuva ole aivan terävä, mutta laitan sen nyt kuitenkin tähän. Ja pari muutakin otosta samalta reissulta.
Tuo kärpäsjuttu on mainiosti osunut hetki ajassa, valitettavasti tosiaankin teknisesti osuma ei sattunut samaan kuvaan. Huomattavasti tiukemmalla rajauksella kuva tehostuisi, tehostuisi tietysti myös epäskarppiuskin. Mutta tuo vastaranta roippeineen on ehdottomasti liikaa joka tapauksessa. Toinen muotokuva toimii ja katseen suuntaan on tilaa.Vasemman ylänurkan vaalea osa olisi joutanut pois! Ja ehkä vielä tehokkaampi muotokuva olisi tullut vielä hiukan lähempää ja taustana pelkkä vesi. Kolmannessa asetelma pelaa, mutta terävyysalueen hallinnassa on parantamisen varaa. Ilmeisesti tausta ei olisi toiminut, jos olisit ottanut kasvin paremmin tasoon, mutta tässä asennossa taas himmennystä olisi sitten tarvittu lisää. Mutta hienosti sattuu tuo yhdistelmä kasvi/laineiden kuviot!
Joo, en ehtinyt eka kuvassa miettiä rajausta ja tarkennuskin tuli vähän sinnepäin kun tilanne tuli niin äkkiä. Huomasin kun Tessa kiinnostui pörisijästä ja yritin olla nopea. Olet oikeassa siinä, että toisen kuvan vaalea läiskä on ehdottomasti liikaa. Itse olin näköjään sille sokea, ehkäpä opin tässä katsomaan kuvan reunoja myöten :)! Viimeisessä kuvassa aukko F29 ja valotusaika 1/50. Tuulenvire heilutteli vähän heinää ja se tuotti vaikeuksia mulle.
Moi!
Viimeisen kuvan aukko, F29 hieman ihmetyttää. Ehkä olisi ollut jälleen parempi ottaa kuva luokassa F4-8, jolloin tuon suljinajan olisit varmaan saanut luokkaan 1/1000 tms., jolloin takulla heinä olisi pysähtynyt niille sijoilleen tuulesta huolimatta. No tämähän on tätä testailua jälleen millä asetuksilla asiat saa parhaiten vangittua, joten uskalla vaan reilusti kokeilla muitakin asentoja kamerassa. Itse kuvaan suurimmaksi osaksi A modessa, sillä silloin saan syvyysterävyyden nopeasti säädettyä ja Valotus seuraa sitten automaattisesti perässä. Kunhan vaan aina katsoo, että suljinaika riittää kuvattavan kohteen vangitsemiseen ja ettei se mene pahasti alle 1/100, jolloin napin painamisen aiheuttama tärähdys alkaa näkymään jo, Ellei ole sitten vakaimella olevaa linssiä jolla uskaltaa melkin kuvat ottaa 1/40 luokassa ..
A
Kokeiluahan tämä vielä on. Tuo aukko on siksi tuollainen kun halusin nuo aallot näkyville. Heinästä on aika pitkä matka veteen. Ehkäpä haukkasin tässä nyt liian ison palan…
Moi!Ah, no sitten tuon pienen aukon ymmärtää, ehkä kasvattamalla herkkyyttä sitten suljinaikaa olisi saanut pienemmäksi. Syvyysterävyyden hallitseminen on kyllä aina oma juttunsa, ja vaatii todellakin kokeilemista ja testailuja. kyllä se siitä, kuvia vaan paljon niin näppituntumat alkaa löytymään..
A
Käytin herkkyyttä ISO-400. Sitä olisi varmaan sitten voinut vielä kasvattaa. Jotenkin tuntuu vaan hurjalta kasvattaa sitä vielä tuosta auringonpaisteella. Muistan vain että vanhoihin filmikameroihin myytiin tavan tallaajille filmiä siihen tyyliin, että päivänvalolle ISO100 jne. Täytyy tunnustaa etten edes kokeillut herkemmällä, täytynee rikkoa päänsisäisiä esteitä :).
Kyllähän nykyjärkkäreillä isoja herkkyyksiäkin voi käyttää, koska kohina on kokoajan vaan pienentynyt, mutta toki jos mahdollista kuvata 100-200ISOlla ulkona niin tokihan sitä silloin kannattaa käyttää, sehän selvä.
Ei, Hanna, sellaista maestroa olekaan, joka tuollaiset äärimmäisen reunan läiskät pystyisi kuvaustilanteissa hallitsemaan. Ainakaan tilannekuvauksessa! Järkkärisi etsimessä todennäköisesti tuo läikkä ei olisi edes näkynyt, kun 100%:ia kuvaan tulevasta etsin ei kertakaikkiaan näytä.Kyllähän kuvan rajaaminen on täysin hyväksyttävää ja suotavaakin kuvankäsittelyä. Itse kyllä yritän rajata jo kameralla mahdollisimman valmiiksi, ja annan itselleni papukaijapisteitä, jos lisärajauksia ei tarvita, mutta aina tarvittaessa teen uuden rajauksen. Tässä en edes kunnioita alkuperäistä formaattia, minun mielestäni lopullinen valokuva voi olla millaisilla sivusuhteilla vain!
Niin, olethan ruvennut kuvaamaan Av-modella. Kuten Anttikin, myös minä käytän sitä lähes aina, samoin kuin kaiketi suurin osa enemmän kuvaavista!
Juu, olen käyttänyt nyt Av-modea. Lisäsin vielä kahdesta Tessan kuvasta cropatut versiot.
Hyvä, Hanna! Huomasit varmasti itsekin, miten eri tavalla kuvaa katsoo ja tarkkaavaisuus ohjautuu itse pääkohteeseen tai -tapahtumaan, kun ylimääräiset katseenhäiritsijät poistetaan.
Kokeilepa muuten, jos tuosta toisesta leikkaat vielä sen ruohon ja rannan pois, niin miltä näyttää. Kokonaisuus voi jo silloin muuttua huonommaksikin, mutta aina kannattaa kokeilla ja pähkäillä erilaisia rajauksia, se kehittää kuvaussilmää kummasti