Ilkka pyysi kuvia näytille. Tässäpä olisi sekalainen setti enimmäkseen syksyn mittaan kennolle tarttuneita kuvia. Ensimmäinen kuva on kyllä heinäkuun puolelta mutta laitoin mukaan kun tuollaiset tummahkot sävyt näyttivät olevan näissä esillä.
3 vastausta artikkeliin ”Syksyn satoa”
Ilkka Kokkonen
Oikein! Kuvia vaan näkyville!
Laadukas setti jälleen katsottavana, kuinkas muuten! Ykkönen, nelonen, kasi, kymppi, kaksitoista, nämä varmaankin omaan silmään iskevät parhaiten. Sommitteluthan toimivat kaikissa kuvissa aivan moitteettomasti. Muutaman katselukerran jälkeen nousee ehkä kasi ykköseksi. Valotus on siinä onnistunut todella hyvin. Vähän korkeammalta jos olisi vielä päässyt kuvaamaan, niin autonvalojen tuottamat valoviirut olisivat pysynee erillään. Jaa, on kyllä hieno tuo kolmastoistakin, jossa pilviverho on toiminut hyvin yhteistyössä kuvaajan kanssa.
Kiitos tasokkaasta sarjasta!
MarkkuU
Olen hitusen myöhäjunassa kommenteissani, mutta ei kai haitanne. Ykköskuvan sävytyksillä ja saturoinnilla(?) on saatu kuvan vanhaan värkkiin maukkaasti lisää ajan patinaa. Kolmosessa on aistikas iltaväritys ja nelosen maailmanpyörään on pitkällä valotuksella saatu kovempi hurlumhei-vauhti kuin laki sallii. Hyvä vauhtimeininki siis. Vitosen, kutosen ja seiskan kuvissa terävyyttä ja valotustasapainoa piisaa läpi kuva-alan – lienee terävöintipinoamisesta ja valotushaarukoinnista kyse? Kuva-aiheiltaan ja tunnelmiltaan eniten pidän noista iltaisista/yöllisistä Kuopio-miljööistä (9, 12, 13). Kauppahallikuvassa on lisäksi kuvaelementeillä saatu hyvä syvyysmeininki. Sama esillä tuomiokirkkokuvassa valo-varjo-vuorottelulla. Satamakuvassa pitkän valotuksen tuoma pilviverholiike ilmassa ja vedessä on tehokas maisemaelementti. Liekö kaupunkikuvien ihmiset saatu kuvista pois pitkällä valotuksella vai olivatko paikat noin autiot ihmisistä?
Kiitoksia kommenteista! Ei ole ollenkaan myöhässä.
Ykköskuvassa olevaan junan tavaravaunun yksityiskohtaan on lisätty värikylläisyyttä ja paikalliskontrastia alueellisilla säädöillä. Kulunutta ja värittynyttä pintaa on sillä tavalla yritetty korostaa.
5, 6 ja 7 ovat kaikki ihan yhdestä otoksesta tehtyjä. Varjoja on availtu tummasta päästä ja clarityä laitettu pensselillä oleellisiin kohtiin. Laajakulmalla on aika helppoa saada tuollainen terävyys kun aukko on tarpeeksi pieni (näissä f/9 – f/13 suurinpiirtein) ja tarkennus hyperfokaalisesti tai ainakin sen lähelle. Tuolla 17mm polttovälillä tarkennus noilla aukoilla siis n. 1m -1,5m. (Depth of field calculator).
Kauppahalli ja auton valojuovat on kasattu useammasta otoksesta. Kauppahalli ihan normi Enfuse-käsittelyllä kolmesta haarukoidusta otoksesta. Valojuovissa taas tausta erikseen ilman autoja ja valojuovat sitten toisesta kuvasta. Tämä lähinnä sen takia että tuossa katuvalojen alla liikkuvien autojen laseista heijastelee ties mitä valon väläyksiä. Kun valojuovat on erillisenä tasona kuvankäsittelyssä, niin siitä voi maskata helpommin vain ne juovat näkyville. Valotusmielessä olisi kyllä onnistunut yhdelläkin otoksella.
Kaupunkikuvissa ihmisiä oli todellä vähän häiritsemässä. Valotusajat jotain 30s ..1,5min luokkaa joten ei niistä kävelijöistä juuri mitään kennolle jääkkään. Satamassa kelluva Ukko-laiva muuten pysyi tosi hyvin paikallaan (valotusta vajaa minuutti). Laiturin toisella reunalla olleet laivat heiluvat ihan miten sattuu vastaavalla ajalla.
Oikein! Kuvia vaan näkyville!
Laadukas setti jälleen katsottavana, kuinkas muuten! Ykkönen, nelonen, kasi, kymppi, kaksitoista, nämä varmaankin omaan silmään iskevät parhaiten. Sommitteluthan toimivat kaikissa kuvissa aivan moitteettomasti. Muutaman katselukerran jälkeen nousee ehkä kasi ykköseksi. Valotus on siinä onnistunut todella hyvin. Vähän korkeammalta jos olisi vielä päässyt kuvaamaan, niin autonvalojen tuottamat valoviirut olisivat pysynee erillään. Jaa, on kyllä hieno tuo kolmastoistakin, jossa pilviverho on toiminut hyvin yhteistyössä kuvaajan kanssa.
Kiitos tasokkaasta sarjasta!
Olen hitusen myöhäjunassa kommenteissani, mutta ei kai haitanne. Ykköskuvan sävytyksillä ja saturoinnilla(?) on saatu kuvan vanhaan värkkiin maukkaasti lisää ajan patinaa. Kolmosessa on aistikas iltaväritys ja nelosen maailmanpyörään on pitkällä valotuksella saatu kovempi hurlumhei-vauhti kuin laki sallii. Hyvä vauhtimeininki siis. Vitosen, kutosen ja seiskan kuvissa terävyyttä ja valotustasapainoa piisaa läpi kuva-alan – lienee terävöintipinoamisesta ja valotushaarukoinnista kyse? Kuva-aiheiltaan ja tunnelmiltaan eniten pidän noista iltaisista/yöllisistä Kuopio-miljööistä (9, 12, 13). Kauppahallikuvassa on lisäksi kuvaelementeillä saatu hyvä syvyysmeininki. Sama esillä tuomiokirkkokuvassa valo-varjo-vuorottelulla. Satamakuvassa pitkän valotuksen tuoma pilviverholiike ilmassa ja vedessä on tehokas maisemaelementti. Liekö kaupunkikuvien ihmiset saatu kuvista pois pitkällä valotuksella vai olivatko paikat noin autiot ihmisistä?
Kiitoksia kommenteista! Ei ole ollenkaan myöhässä.
Ykköskuvassa olevaan junan tavaravaunun yksityiskohtaan on lisätty värikylläisyyttä ja paikalliskontrastia alueellisilla säädöillä. Kulunutta ja värittynyttä pintaa on sillä tavalla yritetty korostaa.
5, 6 ja 7 ovat kaikki ihan yhdestä otoksesta tehtyjä. Varjoja on availtu tummasta päästä ja clarityä laitettu pensselillä oleellisiin kohtiin. Laajakulmalla on aika helppoa saada tuollainen terävyys kun aukko on tarpeeksi pieni (näissä f/9 – f/13 suurinpiirtein) ja tarkennus hyperfokaalisesti tai ainakin sen lähelle. Tuolla 17mm polttovälillä tarkennus noilla aukoilla siis n. 1m -1,5m. (Depth of field calculator).
Kauppahalli ja auton valojuovat on kasattu useammasta otoksesta. Kauppahalli ihan normi Enfuse-käsittelyllä kolmesta haarukoidusta otoksesta. Valojuovissa taas tausta erikseen ilman autoja ja valojuovat sitten toisesta kuvasta. Tämä lähinnä sen takia että tuossa katuvalojen alla liikkuvien autojen laseista heijastelee ties mitä valon väläyksiä. Kun valojuovat on erillisenä tasona kuvankäsittelyssä, niin siitä voi maskata helpommin vain ne juovat näkyville. Valotusmielessä olisi kyllä onnistunut yhdelläkin otoksella.
Kaupunkikuvissa ihmisiä oli todellä vähän häiritsemässä. Valotusajat jotain 30s ..1,5min luokkaa joten ei niistä kävelijöistä juuri mitään kennolle jääkkään. Satamassa kelluva Ukko-laiva muuten pysyi tosi hyvin paikallaan (valotusta vajaa minuutti). Laiturin toisella reunalla olleet laivat heiluvat ihan miten sattuu vastaavalla ajalla.