Ei, tämä ei ole tunnustus mistään vakavammasta! Kaskenpoltot Telkkämäessä ja Kolilla menivät jälleen sivu suun, mutta pääsimme seuraamaan 30.-31.5. metsän entistämistoimenpiteitä Älänteellä, Varpaisjärven ja Rautavaaran rajamailla. Siellä metsähallitus poltti kangasmetsää viiden hehtaarin verran. Luulin tällaista metsän pystypolttoa huomattavasti dramaattisemmaksi tapahtumaksi, mutta tuli eteneekin kuivalla kankaalla yllättävän säyseästi. Männyt jäävät ihan vahingoittumattomiksi, mitä nyt hiukan parin metrin korkeudelle mustuvat, latvoihin tuli ei nouse. Toki sää valitaan toimenpiteelle sopivan tyyneksi, ettei palo pääse karkaamaan, ja kaikki suunnitellaan todella huolellisesti. Keskityin tuolla kuvaamaan liekkiaiheita (muutama henkilökuva mukaan), joita varten on muuten aika vaikea saada sopivia olosuhteita aikaan. Jannella ja Villellä on mukavia laajempia kuvanäkymiä tuolta. Pelkosen Tero oli myös paikalla. Oli todella harmi, että aurinko kerkesi laskemaan, ennen kuin tulet kunnolla saatiin sytytettyä.
Hienoja! Vitonen, kutonen ja seiska mieleisimmät. Kapea pystyrajaus toimii hienosti kaikissa liekkikuvissa.
Minä olen ihan eri mieltä tuosta auringonlaskun harmillisuudesta, pimeys [no, ei kesällä tule pimeää] nimenomaan pelasti tuon kuvausreissun.
Niin, tarkoitin, että kun poltto olisi alkanut vähän aiemmin ja olisi saanut kuvia myös matalalta paistavan auringon valaisemista savuista. Samaa mieltä, että pimeys (hämäryys) toimi hyvin.
10+ tästä kuvasarjasta. Ilkka on mestari näissä! Henkilökuvista mieleisimmät 2, 4 ja 5. Kuva ”Paloa” on paras! Kuvan sommittelusta…hiukan vasemman puoleista kuvan taustalla olevaa runkoa irti palavasta kannosta, muttei paha näinkään. Ja nämä liekkitanssikuvat ovat vasta silmänruokaa. Kerrotko liekkikuvien asetuksista, polttovälistä kiinnostuneelle? Ilmeisen nopea suljinaika ja vähän alivalotusta vai miten se…
Kuvista voi katella EXIF-tiedot kun avaa ne uuteen välilehteen vaikka FxIF-selainlaajennuksella.
Esim. viimeinen kuva:
Camera Maker: Canon
Camera Model: Canon EOS 7D
Lens: EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Image Date: 2013-05-31
Focal Length: 220mm
Focus Distance: 6m
Aperture: f/8.0
Exposure Time: 0.0008 s (1/1250)
ISO equiv: 1600
Exposure Bias: -1.33 EV
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)
White Balance: Auto
Flash Fired: No (enforced)
GPS Coordinate: undefined, undefined
Software: Adobe Photoshop Lightroom 4.4 (Macintosh)
Henkilökuvista nousee päällimmäiseksi kakkkosen hahmo – siinä on hosamiehen prototyyppi esillä elävimmillään savuineen, valoineen, povitaskupulloineen ja ilmeineen. ”Paloa” on minullekin sarjan kärkikuvia. Eleetön ja ehkä siksikin tunnelmaltaan vahva, tulen valtaa korostava. Liekkitutkielmat laittavat mielikuvituksen liikkeelle ja erityisesti viisi viimeistä versiota, joissa liekkimeri on kuvakentässä kokonaisuudessaan, kolahtavat. Kapeat rajaukset pelittävät.
Kiitos kommenteista!
”Paloa”-kuvan sommittelusta: Ei ollut täydellinen tuo näkymä asetelmansa suhteen, kompromisseja piti tehdä. Jos olisin siirtänyt kameraa vasemmalle, että olisin saanut sen taustapuun irti kannosta, niin kannosta oikealle oleva taustapuu olisi asettunut ikävästi. Ja pahin: oikean reunan kaksi paksumpaa mäntyä olisivat liimautuneet yhdeksi möhkäleeksi – siellä se rako on mielestäni tärkeämpi.
Terolle vinkiksi, jos nyt tarvitsee, sillä ihan peruslainalaisuuksiahan näissä vain on mietittävä. Eli kuvauskohteessa (Älänteen poltossa kannot olivat hyviä kohteita) olisi mielellään oltava liekkien valotehoa mahdollisimman paljon, että mahdollisimman lyhyttä valotusaikaa päästäisiin käyttämään (käyttökelpoisissa kuvissa vaihteluväli oli 1/400 – 1/4000). Samasta syystä liekkien olisi hyvä pysyä mahdollisimman kapealla alueella syvyyssuunnassa (optimi-iso aukko kuvattavalle liekkiaiheelle, että valotusaika saadaan mahd. lyhyeksi). ISO-arvo jälleen em. syistä surutta korkealle, olen käyttänyt muistaakseni aina ISO1600:aa. Kuvaaminen tietysti telellä, ettei tule hommassa liian lämmin. Automaattitarkennus oli useimmiten päällä, mutta tuollainen kantokohde voisi olla parempikin hoidella käsitarkenteisesti. Niin, valotus tietysti mieluummin selvästi kameran haistelemaa alemmaksi. Siinpä varmaankin tärkeimmät.
Hyvin perusteltua sommitteluasiaa kuvasta ”Paloa”. Ja todellakin paras kompromissivaihtoehto näkyy nyt kuvasta. Pienen raon olet saanut kahden paksumman puunrungon välille ja se riittää. Metsää kuvatessa saa pähkäillä päänsä kipeäksi, yleensä tällä puunrunkojen sommittelulla kuva-alalle.