Tässäpä muutama makroiluharjoitus. Kliseisiä pisarakuvia, mutta nehän kuuluvat kevääseen.
Kalustona EF50/1.8II sekä loittorenkaita 65mm. Aukot f/11 – f/22. Valaisu salamalla kohteen yläpuolelta/yläviistosta käyttäen Ilkankin ihastelemaa Pringlespurkkiheijastinta. Kohteena kahdessa ensimmäisessä ohran versoja ja muissa keltaisia tulppaaneja.
Jos nyt kliseisiksi pitää nimitellä, niin kahdessa ensimmäisessä tietysti on tuttuakin tutumpaa asetelmaa pisaroille. Sen sijaan tulppaanikuvissa löytyy katseelle viivähdyspaikkoja enemmänkin. Ja vaikka pisaroita niin paljon kuvataankin, niin mielestäni kokonaisuus aina ratkaisee. Pisarat kertakaikkiaan ovat niin visuaalisia, kauniita luonnonmuotoja, että aina niiden kanssa kannattaa leikkiä, kun yhtään siltä tuntuu.
Jarkko jaksaa näiden omavaltaisten valosysteemien kanssa pelata (ihan kateeksi käy), ja niinpä kaikenlainen kokeileminen tuottaakin mielenkiintoisia katselukokemuksia. Nytkin Jarkon halpisvalosysteemi on onnistunut hyvin. Itselläni on karmean kallis makrosalama, ja sillä toimien tuossa tilanteessa olisi todennäköisesti tullut häiritsevämmät heijastumat pisaroihin. Kyllähän parhaat pisarakuvat saa luonnonvalossa, mutta tilaisuuksia siihen on tietysti harvemmassa, tai ainakin vaivaa täytyy nähdä tilanteiden etsimisessä enemmän.
Kuvat 4, 5, ja 6 kutittavat kuvasilmääni makeimmin. Savolainen kelta-musta-yhdistelmä on tehokas kontrastiyhdistelmä ja piirtää mielestäni pisaroidenkin hahmoja tehokkaasti esiin. Viimeisessä kuvassa itse pisarat jäävät ehkä pliisuiksi, vaikka ovatkin teräviä, joskin sommmitellullisesti pisarat ovat asettuneet kauniisti. Neloskuvan kukan ääriviivakaari keinuu kauniisti diagonaalin ja tummarajainen pisara naulitsee katseen ”kymppipaikalla” pisaroiden mustana lampaana. Olisikohan kuvasta tullut vieläkin tehokkaampi, jos kuvan epäterävänä häämöttävä kelta-musta taustajutska olisi poissa?
Kolme viimeistä kuvaa miellyttivät erityisesti, koska mielestäni niissä pisarasommitelmat muodostavat niin hallitun sommitelmakokonaisuuden tummaa taustaa vasten. Kolmos- ja neloskuvissa katse jää vähän harhailemaan vaikka yksi pisaroista tehokkaana kuvissa esiintyykin. Kaksi ensimmäistä kuvaa ovat kivoja myös.