No, no! Nythän Tapsa alkaa näyttää sienikuvan mallia. Mukava asetelma ja hyvä valo. Aino häiritsijä on se pien harmaa risu, mutta sekin vähäinen. Koirakuva on myös mainio. Maisemakuvassa on mainio ympäristö, mutta jään odottamaan hieman voimakkaampaa etualan katseenvangitsijaa. Nyt hyvä aihio jää hieman tasapaksuksi.
Tapsa
Nyt kun sen sanoit niin tajusin miksi maisemakuva tuntui niin ”litteältä”. Isossa koossa ruudullani koirakuva on sävykkäämpi kuin täällä. Ohops, huomasin tuon risun sienikuvassa vasta nyt… Kiitoksia asiallisesta palautteesta, tuli tarpeeseen.
Ilkka Kokkonen
Maisemakuva on mielestäni ihan hyvä noinkin. Etualan kallio jäkälineen on miellyttävä, joki johtaa katsetta syvemmälle maisemaan…tuurilla kun olisi vielä ollut parempi pilvitilanne. Jos tuossa etualalla olisi jotain vahvempaa katseenvangitsijaa, niin vangitsisiko se sitten liikaa itse maisemaa? No, jos siinä kalliolla istuisi vaikka tuo koira maisemaan katsellen, niin hyvä varmaankin olisi!
Koirakuva toimii. Eläimen asema osittain risukon peittämänä ja tärkeimmän näkyessä on oikein hyvä!
Sienikuvassa on miellyttävä valo ja sommittelu toimii. Sitten näitä iäisyyskysymyksiä paikan päällä tapahtuvasta manipuloinnista risujen sun muiden suhteen…itse kyllä nykyään yritän pahimmat häiritsijät poistaa, että kuvan visuaalinen puoli olisi mahdollisimman hyvä.
Tapsa
Kun noita kuvia enemmän katselee niin ainoastaan sienikuva on ihan ok. Maisemakuvassa myös taka-alan valoisuus häiritsee, onhieman liian vaalea suhteessa etualaan. Sääennuste lupasi pilviä mutta eipään ollunna. Valokin oli suurimman osan ajasta liian jyrkkää. Koirakuvassa sama kuin maisemassa, taka-ala saisi olla aukon verran tummempi.
Tokihan nuo saisi kuvankäsittelyllä korjailtua mutta mihin sen rajan vetää. Mustavalkoisissa vedoksissa tehtiin lisävalotuksia ja varjostuksia, sama oli Ciba-kuvissakin. Harva kuva oli parfaite ihan paljaaltaan.
TeroP
Koirakuva on ihan huippu…huiman hieno tilanne! Minun silmään maisemakuvassa on kaikki kohdallaan ja syvyyttä löytyy. Taivas siinä on tuollainen tasaisen harmaa, mutta sitä onkin näkyvillä vain senverran kun on tarpeellista. Sienikuvassa on hieno valo. Kyllä näistä sienistä löytyy hienoja sävyjä ja pintoja. Ne ovat melkein hienompia kuvissa kuin paikanpäällä livenä.
Tuo maisemakuvan taivas taitaa olla harmaa koska se on vedetty puhkipalaneesta takaisin ACR:n Recovery-säätimellä? K5:n kennohan kestäisi tuntuvaakin alivalottamista, myös herkkyydellä 800 kuten kuvassa.
Tapsa
Miten olisit Janne itse tuon kuvan valottanut? Kuvausvaiheessa näytti siltä että taivaan ja kallion kontrastierot olivat liian suuret, joko yli- tai alivalotus vilkkuivat.
Taivas on tummenneltu osin LR:n graduate filtterillä ja osin recoveryllä. Olisi muutoin jäänyt ihan blankoksi. Nyt se on harmaa:)
Kameran oma kontrastikäyrä on yleensä kovin jyrkkä, eli kameran esikatselukuvaa (ja histogrammia koska se muodostuu samasta datasta) ei kannata käyttää varjojen osalta valotuksen arviointiin. Lisäksi K5:n kennon erikoisuutena on se että sen lukukohinataso ei ole riippuvainen analogisesta herkkyysasetuksesta, ts. on aivan sama kuvaatko raakakuvia ISO1600:lla vai ISO100:lla ja nostat valotusta softalla sen neljä aukkoa, ainoa ero kuvissa on se että suuremmat herkkyydet syövät dynamiikkaa histogrammin valoisasta päästä. Joten nopea ratkaisu olisi ollut ruuvata kamera manuaalille, herkkyys pienimmälle arvolle ja jättää aukko ja valotusaika siihen mitä kamera mittasi ISO800-herkkyydelle ja tuikata lisää valotusta (signaalin vahvistusta) sitten kotona näytön edessä.
Yllämainittu koskee myös muitakin 16MP Sony Exmor -kennollisia kameroita K5:n lisäksi kuten D5100, D7000, a580, NEX 5, jne. Kannattaa lukaista myös tämä jos aihe kiinnostaa.
Juuso Jonninen
Minusta kuvat ovat hienoja. Sienikuvan asettelu hyvä. En aluksi tajunnut kuvassa olevaa oksaa.
Tapsa
Aina sitä oppii uutta, kiitoksia todella paljon!
Tapsa
Kokeilin tuota Jannen ohjetta eli kameran mittarin mukaan 2-4 aukon alivalotusta. Käytännössä niin että katsoin valotukset kohdalleen 400..800 ISO:lla ja pudotin sitten herkkyyden ISO 100:n. Lightroomissa säätelin valotukset kohdalleen ja homma toimi. Huippuvalot eivät palaneet puhki eikä tumma pää jäänyt tukkoon. Päinvastoin, säätövaraa tuntui olevan merkittävästi aiempaa enemmän.
Näin äkikseltään tuntuu että kuvat ovat lähempänä sitä pastellisävyistä sävymaailmaa jota koetan kuviini hakea. Nyt on vain edessä uudenlaisen työnkulun hakeminen, entiset säätömallit eivät enää toimi. Ja mikä parasta, sävyjä syöviä recovery- ja filllight-säätimiä ei tarvinnut käyttää.
No, no! Nythän Tapsa alkaa näyttää sienikuvan mallia. Mukava asetelma ja hyvä valo. Aino häiritsijä on se pien harmaa risu, mutta sekin vähäinen. Koirakuva on myös mainio. Maisemakuvassa on mainio ympäristö, mutta jään odottamaan hieman voimakkaampaa etualan katseenvangitsijaa. Nyt hyvä aihio jää hieman tasapaksuksi.
Nyt kun sen sanoit niin tajusin miksi maisemakuva tuntui niin ”litteältä”. Isossa koossa ruudullani koirakuva on sävykkäämpi kuin täällä. Ohops, huomasin tuon risun sienikuvassa vasta nyt… Kiitoksia asiallisesta palautteesta, tuli tarpeeseen.
Maisemakuva on mielestäni ihan hyvä noinkin. Etualan kallio jäkälineen on miellyttävä, joki johtaa katsetta syvemmälle maisemaan…tuurilla kun olisi vielä ollut parempi pilvitilanne. Jos tuossa etualalla olisi jotain vahvempaa katseenvangitsijaa, niin vangitsisiko se sitten liikaa itse maisemaa? No, jos siinä kalliolla istuisi vaikka tuo koira maisemaan katsellen, niin hyvä varmaankin olisi!
Koirakuva toimii. Eläimen asema osittain risukon peittämänä ja tärkeimmän näkyessä on oikein hyvä!
Sienikuvassa on miellyttävä valo ja sommittelu toimii. Sitten näitä iäisyyskysymyksiä paikan päällä tapahtuvasta manipuloinnista risujen sun muiden suhteen…itse kyllä nykyään yritän pahimmat häiritsijät poistaa, että kuvan visuaalinen puoli olisi mahdollisimman hyvä.
Kun noita kuvia enemmän katselee niin ainoastaan sienikuva on ihan ok. Maisemakuvassa myös taka-alan valoisuus häiritsee, onhieman liian vaalea suhteessa etualaan. Sääennuste lupasi pilviä mutta eipään ollunna. Valokin oli suurimman osan ajasta liian jyrkkää. Koirakuvassa sama kuin maisemassa, taka-ala saisi olla aukon verran tummempi.
Tokihan nuo saisi kuvankäsittelyllä korjailtua mutta mihin sen rajan vetää. Mustavalkoisissa vedoksissa tehtiin lisävalotuksia ja varjostuksia, sama oli Ciba-kuvissakin. Harva kuva oli parfaite ihan paljaaltaan.
Koirakuva on ihan huippu…huiman hieno tilanne! Minun silmään maisemakuvassa on kaikki kohdallaan ja syvyyttä löytyy. Taivas siinä on tuollainen tasaisen harmaa, mutta sitä onkin näkyvillä vain senverran kun on tarpeellista. Sienikuvassa on hieno valo. Kyllä näistä sienistä löytyy hienoja sävyjä ja pintoja. Ne ovat melkein hienompia kuvissa kuin paikanpäällä livenä.
Tuo maisemakuvan taivas taitaa olla harmaa koska se on vedetty puhkipalaneesta takaisin ACR:n Recovery-säätimellä? K5:n kennohan kestäisi tuntuvaakin alivalottamista, myös herkkyydellä 800 kuten kuvassa.
Miten olisit Janne itse tuon kuvan valottanut? Kuvausvaiheessa näytti siltä että taivaan ja kallion kontrastierot olivat liian suuret, joko yli- tai alivalotus vilkkuivat.
Taivas on tummenneltu osin LR:n graduate filtterillä ja osin recoveryllä. Olisi muutoin jäänyt ihan blankoksi. Nyt se on harmaa:)
Kameran oma kontrastikäyrä on yleensä kovin jyrkkä, eli kameran esikatselukuvaa (ja histogrammia koska se muodostuu samasta datasta) ei kannata käyttää varjojen osalta valotuksen arviointiin. Lisäksi K5:n kennon erikoisuutena on se että sen lukukohinataso ei ole riippuvainen analogisesta herkkyysasetuksesta, ts. on aivan sama kuvaatko raakakuvia ISO1600:lla vai ISO100:lla ja nostat valotusta softalla sen neljä aukkoa, ainoa ero kuvissa on se että suuremmat herkkyydet syövät dynamiikkaa histogrammin valoisasta päästä. Joten nopea ratkaisu olisi ollut ruuvata kamera manuaalille, herkkyys pienimmälle arvolle ja jättää aukko ja valotusaika siihen mitä kamera mittasi ISO800-herkkyydelle ja tuikata lisää valotusta (signaalin vahvistusta) sitten kotona näytön edessä.
Yllämainittu koskee myös muitakin 16MP Sony Exmor -kennollisia kameroita K5:n lisäksi kuten D5100, D7000, a580, NEX 5, jne. Kannattaa lukaista myös tämä jos aihe kiinnostaa.
Minusta kuvat ovat hienoja. Sienikuvan asettelu hyvä. En aluksi tajunnut kuvassa olevaa oksaa.
Aina sitä oppii uutta, kiitoksia todella paljon!
Kokeilin tuota Jannen ohjetta eli kameran mittarin mukaan 2-4 aukon alivalotusta. Käytännössä niin että katsoin valotukset kohdalleen 400..800 ISO:lla ja pudotin sitten herkkyyden ISO 100:n. Lightroomissa säätelin valotukset kohdalleen ja homma toimi. Huippuvalot eivät palaneet puhki eikä tumma pää jäänyt tukkoon. Päinvastoin, säätövaraa tuntui olevan merkittävästi aiempaa enemmän.
Näin äkikseltään tuntuu että kuvat ovat lähempänä sitä pastellisävyistä sävymaailmaa jota koetan kuviini hakea. Nyt on vain edessä uudenlaisen työnkulun hakeminen, entiset säätömallit eivät enää toimi. Ja mikä parasta, sävyjä syöviä recovery- ja filllight-säätimiä ei tarvinnut käyttää.
Kiitoksia Janne!