Eilen kuvasin Kuopiossa kaupunkiluontoa. Tässä joitakin otoksia.
Jossissakin kuvissa toivottavasti näkyy, että opettelin Ilkan neuvojen mukaan syväterävyyden käyttöä…
Hanna
7 vastausta artikkeliin ”kaupunkiluontoa”
Ilkka Kokkonen
Hanna ahkerana asialla taas! Taisit tehdä neuvoni mukaan ja sosialisoit sen järkkärin omaan käyttöösi! Naisiltahan ei tunnetusti saisi kysyä, mutta jos ajatellaankin, etten kysy naiselta vaan valokuvaajalta. Nimittäin, että minkä ikäinen aloittelija oikein olet? Et varmaankaan aivan teini enää, sen verran kypsältä näkemyksesi tuntuu!
Mutta haukutaanpa taas, jos jotain löytyisi! Tällä menolla tosin saattaa pian seurata pelkästään jotain ihan muuta!
Ensimmäisen fiiliksestä tykkään, samoin osittain sommitelmasta. Päättyykö tuo kukkakasvi sitten liian keskelle? Minun mielestäni kyllä.Tosin alhaalta taitaa sitten tunkea jotain muuta häiritsevää mukaan, jos tuosta samasta kulmasta kameraa laskisi. Seinämien suhde on hallittu ja valoa siellä sopivan niukasti. Tuo oikea reuna olisi saanut kyllä olla mieluusti ihan terävänä, eli se syväterävyyden hallinta tässäkin. Oliko himmennys tapissa jo?.
Toisen kuvan rankkaan tässä seurassa viimeiseksi. Vas reunan epäskarppi lohkare/harkko ei miellytä silmääni. Lienee tarkoituksenasi ollut geometristen muotojen leikki, mutta tässä leikki menee levottomaksi. Mielestäni pelkistetympi versio sinänsä mielenkiintoisesta kohteesta toimisi tehokkaammin!
Kolmannen kuvan olisin aikoinaan ottanut juuri kuten sinäkin, mutta nykyään olen alistunut tällaisten kohteiden manipulointiin siten, että annan itseni tehdä jotain sellaista, mitä luontokin(tai esim. puutarhuri, talonmies, kadunlakaisija…) saattaisi kuva-alassa saada aikaan. Eli etenkin tuo oikeassa nurkassa kovin valkeana loistava neulanen saisi ”tuulenpuhalluksen”, samoin pari muutakin samanoloista katseenhäiritsijää. Ihan hiukan yläreunasta ja oikealta olisin myös rajannut pois. Muuten tykkään!
Neljännessä taas oikea reuna skarpiksi! Halusit varmaankin kuvan kertovan, että kyseessä on aita/muuri, mutta siinä tapauksessa tuo näkymä reunan yli olisi pitänyt olla rauhallinen, nyt etenkin se vaalea, pylväs vai mikä lieneekin, on erittäin häiritsevä! Tasaisen harmaana, myös ilman sitä tummaa rantua, se alue toimisi ihan eri tavalla.
Viimeisestäkin tykkään! Muutaman roskan puhaltaisin pois huomiota viemästä. Olettaisin, että nuo pudonneet kukat ovat siinä luonnonmukaisesti, ja niitä pääkohteena ei mielestäni saa asetella toisin, ja niissä onkin mukava sattumarytmi. Tässä kuvassa syväterävyyden hallinta on onnistunut parhaiten!
Hienoa kaikenkaikkiaan, Hanna, kohta tässä kehityksessä pääseekin sitten moni muu oppilaan asemaan sinun esityksesi edessä!
Tero
Pidän eniten kuvista kolme ja viisi. Kolmosessa on kätevä fiilis, ei pääse oikein mittakaavasta kartalle. Hyvä sarja!
Hanna
Ikää on sen verran, että 33v tulee täyteen parin viikon päästä (mikäli oikein laskin…) Joten en ihan teinityttö. Himmennyksellä ilmeisesti tarkoitat aukkoa? Eka kuvassa aukko on F10 ja valotusaika 1/20sek. En pienentänyt aukkoa enempää kun ajattelin että valotusajasta tulisi sitten liian pitkä. Olisi tietysti voinut kokeilla. Toisaalta herkyyttä olisi voinut varmaan lisätä (ISO200). Ei vaan tule aina mieleen kaikki ratkaisut sillä hetkellä kun kuvaa ottaa. Mutta ehkä ensi kerralla…
HeikkiP
Hannalle onnittelut luonnon löytämisestä kaupungista. Kaupunkia voi katsoa monilla silmillä ja eri kulmista. Hyvää tutkivaa kuvaustyötä.
Ilkalle nostan hattua hyvin asiallisesta neuvonnasta/arvostelusta. Näillä eväillä me saadaan uutta jäsenistöä mukaan kuvauksen piiriin.
Jatketaan samaan malliin.
-hp
Ilkka Kokkonen
No niinpä, ikäkysymys oli aika lailla kuten arvelinkin. Oletko muuten miten aktiivisesti muita kuvataiteita harrastanut tai opiskellut? Epäilisin, että kokemusta alalta löytyy.
Jeps, Hanna, päättelit oikein. Himmennys tarkoittaa aukon muuttamista pienempään päin. Ja kyllä, herkkyyttä olisi ilman muuta kannattanut nostaa, että olisit saanut vielä enemmän himmennettyä ja lisää tarkkuusaluetta. Toinen keino on tietysti miettiä kamerakulmaa suhteessa kohteeseen. Jos kameran saa paremmin tasoon kohteen kanssa, syvyysterävyyden hallinta helpottuu.
Valotusajan pituudesta kun mainitsit, niin päättelen, ettet käyttänyt kuvatessasi jalustaa. Jalustan kanssahan olisit voinut pitää herkkyysasetuksen vaikka 100:ssa ja rauhassa lisätä valotusaikaa ja himmentää reilummin. Nyt sinulle tietysti kuluu sanoa painavasti, että HHHYI,HANNA, ILMAN JALUSTAA! Samaa joudun tosin monesti sanomaan myös itsellenikin. On niin mukava sommitella nopeasti erilaisia kuvakulmia ilman tuota hidastavaa häkkyrää. Mutta kyllähän kylmä totuus on, että kunnon jalusta mukana ja sitä käyttäen kuvien taso hiukankin hämärämmissä olosuhteissa(tai valoisemmissakin, jos täytyy tappiin himmentää) on aivan toista luokkaa! Onneksi makrokuvaus on tässä suhteessa opettanut minulle asiaankuuluvaa nöyryyttä huomattavasti lisää! Millainen jalusta muuten sinulla on?
Hanna
Joo, ei ollut jalustaa mukana. En ole oikein vielä oppinut siihen. Artesaaniopinnoissa jonkin verran tuli kuvallisen ilmaisun opetusta. Ja olen kyllä vähän aiemmin opetellut akvarellimaalausta, mutta siihen en oikein syttynyt. Jalustakin on Mikan (en sosialisoinut kameraa, lainailen vain…), Manfrotto 055C ja Manfroton 168 kuulapäällä.
Ilkka Kokkonen
Seuraava kehitysaskel varmaankin tulee sitten automaattisesti siitä, että otat sen jalustan mukaan ja käytät sitä aina tarvittaessa. Silloin sinulla on liikkumattomien kohteiden kuvauksessa kaikki aukko/aika-variaatiot käytössäsi. Minulla on uusin versio tuosta samasta jalustasta, ja tiedän, että kunnon kuulapään kanssa sen painon kanniskelu aina välillä kehtuuttaa, mutta…
Hanna ahkerana asialla taas! Taisit tehdä neuvoni mukaan ja sosialisoit sen järkkärin omaan käyttöösi! Naisiltahan ei tunnetusti saisi kysyä, mutta jos ajatellaankin, etten kysy naiselta vaan valokuvaajalta. Nimittäin, että minkä ikäinen aloittelija oikein olet? Et varmaankaan aivan teini enää, sen verran kypsältä näkemyksesi tuntuu!
Mutta haukutaanpa taas, jos jotain löytyisi! Tällä menolla tosin saattaa pian seurata pelkästään jotain ihan muuta!
Ensimmäisen fiiliksestä tykkään, samoin osittain sommitelmasta. Päättyykö tuo kukkakasvi sitten liian keskelle? Minun mielestäni kyllä.Tosin alhaalta taitaa sitten tunkea jotain muuta häiritsevää mukaan, jos tuosta samasta kulmasta kameraa laskisi. Seinämien suhde on hallittu ja valoa siellä sopivan niukasti. Tuo oikea reuna olisi saanut kyllä olla mieluusti ihan terävänä, eli se syväterävyyden hallinta tässäkin. Oliko himmennys tapissa jo?.
Toisen kuvan rankkaan tässä seurassa viimeiseksi. Vas reunan epäskarppi lohkare/harkko ei miellytä silmääni. Lienee tarkoituksenasi ollut geometristen muotojen leikki, mutta tässä leikki menee levottomaksi. Mielestäni pelkistetympi versio sinänsä mielenkiintoisesta kohteesta toimisi tehokkaammin!
Kolmannen kuvan olisin aikoinaan ottanut juuri kuten sinäkin, mutta nykyään olen alistunut tällaisten kohteiden manipulointiin siten, että annan itseni tehdä jotain sellaista, mitä luontokin(tai esim. puutarhuri, talonmies, kadunlakaisija…) saattaisi kuva-alassa saada aikaan. Eli etenkin tuo oikeassa nurkassa kovin valkeana loistava neulanen saisi ”tuulenpuhalluksen”, samoin pari muutakin samanoloista katseenhäiritsijää. Ihan hiukan yläreunasta ja oikealta olisin myös rajannut pois. Muuten tykkään!
Neljännessä taas oikea reuna skarpiksi! Halusit varmaankin kuvan kertovan, että kyseessä on aita/muuri, mutta siinä tapauksessa tuo näkymä reunan yli olisi pitänyt olla rauhallinen, nyt etenkin se vaalea, pylväs vai mikä lieneekin, on erittäin häiritsevä! Tasaisen harmaana, myös ilman sitä tummaa rantua, se alue toimisi ihan eri tavalla.
Viimeisestäkin tykkään! Muutaman roskan puhaltaisin pois huomiota viemästä. Olettaisin, että nuo pudonneet kukat ovat siinä luonnonmukaisesti, ja niitä pääkohteena ei mielestäni saa asetella toisin, ja niissä onkin mukava sattumarytmi. Tässä kuvassa syväterävyyden hallinta on onnistunut parhaiten!
Hienoa kaikenkaikkiaan, Hanna, kohta tässä kehityksessä pääseekin sitten moni muu oppilaan asemaan sinun esityksesi edessä!
Pidän eniten kuvista kolme ja viisi. Kolmosessa on kätevä fiilis, ei pääse oikein mittakaavasta kartalle. Hyvä sarja!
Ikää on sen verran, että 33v tulee täyteen parin viikon päästä (mikäli oikein laskin…) Joten en ihan teinityttö. Himmennyksellä ilmeisesti tarkoitat aukkoa? Eka kuvassa aukko on F10 ja valotusaika 1/20sek. En pienentänyt aukkoa enempää kun ajattelin että valotusajasta tulisi sitten liian pitkä. Olisi tietysti voinut kokeilla. Toisaalta herkyyttä olisi voinut varmaan lisätä (ISO200). Ei vaan tule aina mieleen kaikki ratkaisut sillä hetkellä kun kuvaa ottaa. Mutta ehkä ensi kerralla…
Hannalle onnittelut luonnon löytämisestä kaupungista. Kaupunkia voi katsoa monilla silmillä ja eri kulmista. Hyvää tutkivaa kuvaustyötä.
Ilkalle nostan hattua hyvin asiallisesta neuvonnasta/arvostelusta. Näillä eväillä me saadaan uutta jäsenistöä mukaan kuvauksen piiriin.
Jatketaan samaan malliin.
-hp
No niinpä, ikäkysymys oli aika lailla kuten arvelinkin. Oletko muuten miten aktiivisesti muita kuvataiteita harrastanut tai opiskellut? Epäilisin, että kokemusta alalta löytyy.
Jeps, Hanna, päättelit oikein. Himmennys tarkoittaa aukon muuttamista pienempään päin. Ja kyllä, herkkyyttä olisi ilman muuta kannattanut nostaa, että olisit saanut vielä enemmän himmennettyä ja lisää tarkkuusaluetta. Toinen keino on tietysti miettiä kamerakulmaa suhteessa kohteeseen. Jos kameran saa paremmin tasoon kohteen kanssa, syvyysterävyyden hallinta helpottuu.
Valotusajan pituudesta kun mainitsit, niin päättelen, ettet käyttänyt kuvatessasi jalustaa. Jalustan kanssahan olisit voinut pitää herkkyysasetuksen vaikka 100:ssa ja rauhassa lisätä valotusaikaa ja himmentää reilummin. Nyt sinulle tietysti kuluu sanoa painavasti, että HHHYI,HANNA, ILMAN JALUSTAA! Samaa joudun tosin monesti sanomaan myös itsellenikin. On niin mukava sommitella nopeasti erilaisia kuvakulmia ilman tuota hidastavaa häkkyrää. Mutta kyllähän kylmä totuus on, että kunnon jalusta mukana ja sitä käyttäen kuvien taso hiukankin hämärämmissä olosuhteissa(tai valoisemmissakin, jos täytyy tappiin himmentää) on aivan toista luokkaa! Onneksi makrokuvaus on tässä suhteessa opettanut minulle asiaankuuluvaa nöyryyttä huomattavasti lisää! Millainen jalusta muuten sinulla on?
Joo, ei ollut jalustaa mukana. En ole oikein vielä oppinut siihen. Artesaaniopinnoissa jonkin verran tuli kuvallisen ilmaisun opetusta. Ja olen kyllä vähän aiemmin opetellut akvarellimaalausta, mutta siihen en oikein syttynyt. Jalustakin on Mikan (en sosialisoinut kameraa, lainailen vain…), Manfrotto 055C ja Manfroton 168 kuulapäällä.
Seuraava kehitysaskel varmaankin tulee sitten automaattisesti siitä, että otat sen jalustan mukaan ja käytät sitä aina tarvittaessa. Silloin sinulla on liikkumattomien kohteiden kuvauksessa kaikki aukko/aika-variaatiot käytössäsi. Minulla on uusin versio tuosta samasta jalustasta, ja tiedän, että kunnon kuulapään kanssa sen painon kanniskelu aina välillä kehtuuttaa, mutta…