Saalistavia tiaisia, pähkinöitä, auringonlaskut ja välkettä valosaasteessa

Hömötiainen Hiiripöllö Valosaastetta ja välkettä Reponen Varpuspöllö Revontulet Hiiripöllö pystykuva

Viime sunnuntaina ruokittiin ja kuvailtiin tiaisia Juuson kanssa, kauniin aurinkoisena päivänä. Oli oikein mukavaa! Pähkinät on kuvassa näkyvillä, josta käykin ilmi mikä on homman nimi. Järjestettyjä tilanteita nämä tälläiset ovatkin tietysti.  Tiasten kuvaamisessa mielenkiintoa herättivät nämä lumiseen hankeen piirtyvät puiden varjot ja muodot. Tulipa ekakuvaan jopa ylilentävän tiaisen varjo, eli vilinää oli pikaruokalassa.

Pöllökuvissa ei ole kuutamoa, valitettavasti. Pöllöjen taustalle piirtyy laskeva aurinko. Varpuspöllökuvassa on himmennetty tappiin asti olikohan lukemat ISO200, F32, 1/4000.

Lopuksi himmeähköjä reposia laitakaupungin katveesta valosaasteen reunamilta.

9 vastausta artikkeliin ”Saalistavia tiaisia, pähkinöitä, auringonlaskut ja välkettä valosaasteessa

  1. JuusoJ

    Viime sunnuntaina oli todellakin mukavaa! Tiaiset lensivät nopeasti, että moneen kuvaan minulla tuli pelkästään tiaisen pyrstö ja välillä ei lintua näkynyt kuvassa.

    Hömötiaiskuvissa nuo varjot sopivat hyvin. Pöllökuvat ovat todella hienoja. En olisi heti havainnut, että taustalla on aurinko. Revontulikuvat ovat hienoja.

  2. MarkkuU

    Ykkösessä siipeilee Juusonkin kuvaama ja viitatiaisen piirteitä omaava tintti. Viikon aikana samanoloiseen lintuun ei ole törmätty, vaikka paikalla on otusta haeskeltu. Paikalla on havaittu vain hömötiaisia, joten kuvan laji on edelleen kysymysmerkki. Ruskeaselkäisiäkin hömötiaisia on olemassa ja tuossa Teron kuvassa myös pään piirteet viittaavat hömötiaiseen. Kuvan hauskuuden luo tuo varjotiainen.

    Kakkosessa on kevättalven tunnelmaa varjoineen ja hankimuotoineen ja lintukin on napsahtanut nätisti heinänkorsikehyksiin. Kolmosen kaltaisia pöllöpotretteja en muista ihan äskettäin nähneeni – yleensä aurinkopöllöt on kuvattu laskevaa aurinkoa vasten. Toivottavasti Terolla on vielä silmät kunnossa aurinkoon tuijottelusta huolimatta (vai kuvailitko kameran takatelkkarin avulla?). Toimisiko kuvassa pystyrajaus vieläkin tehokkaammin? Vitosen minipöllöfoto on vaan yksinkertaisesti tyylikäs. Pelkistys on kuvan voima. Yön tunnelmaa tihkuva kuva.

  3. TeroP Artikkelin kirjoittaja

    Markku mainitsi pystyrajauksesta, niin lisäsin yhden ottamani pystykuvan ja ehkä se toimii paremmin. Toisaalta oksahässäkkää on niin paljon..että en tiedä? Tai sitten olisi pitänyt kuvatessa rajata se vielä toisella tavalla. Onhan tuossa vaakakuvassakin oksistoa paljon, mutta siinä jää myös tilaa enemmän reunoille. Tosin se tila myös saattaa olla tarpeetonta ja turhaa. Vaikeata, vai tekeekö siitä itse vaikeata?

    Näitä kuvatessa aurinko paistoi sellaisen pilviverhon läpi, välillä kirkkaampana ja tummempana, joten silmät säästyi. Muussa tapauksessa se kannettava takatelkkari olisi ollut kätevä apuväline tai reiskat (Ray-Ban).

    Isolta näytöltä katsoessa huomaa, että JPG-pakkaus teki ilkeän näköiset renkaat ja violetin juovan minipöllökuvan kirkkaimman kohdan ympärille. Originaali RAW:ssa on niin tasaiset liukusävyt.

    Niin, kiitokset kommenteista!

  4. Ilkka Kokkonen

    Pöllökuvaan otan vahvasti kantaa, että pystyrajaus toimii tuhannesti paremmin. Niinkin hyvä kuvakulma kuin kolmosessa pöllöön on, niin kyllä kokonaisvaikutelma siitä jää…jopa tylsäksi. Ihan eri jännite tuossa pystykuvassa on! Hyvä!
    Ykkösessä jälleen minua haittaa ruokakasa, ei mahda mitään. Mutta tuo toisen linnun varjo on kyllä mainio mauste kuvassa. Mitäpä jos kuvaa rajaisi formaatista välittämättä, vasemmalta pois ja se kasa pois…kiinnostaisi verrata.
    Kakkosessa on jotain jännää mielenkiintoa: varjot, korret, pääkohteen asema…kiva katsella.
    Nuo perjantain reposet jäivät tosiaan vaisuiksi torstaisiin verrattuna. Nelosessa maaston muodot ja reposten muodot toimivat mukavasti yhteen, olisivatpa taivaan valot vain olleet voimakkaammat.

  5. TeroP Artikkelin kirjoittaja

    Nämä rajausasiat on niin makuasioita. Edelleen pystyrajaus näyttää minusta sekavalta, liian täydeltä. Tehokkaampi ja jännittävämpi se on, mutta vaakakuva on paljon rauhallisempi.

    Visuaalisessa mielessä Ilkan rajausehdotus toimisi hienosti. Tosin kuvanlaatu jälkicroppamisesta kärsii.Tuon pähkinäkasakuvan laitoin ihan tarkoituksella, vähän niinkuin dokumenttikuvana. Siinä ei ole tavoiteltu visuaalisuutta, vaan kuva kertoo miten näitä tirppoja saa lentelemään kameran eteen. Parempi olisi ollut, jos kuvassa näkyisi vielä käsi, joka laittaa ne pähkinät tuohon esille. Ruma tuo pähkinäkasa on sitä ei käy kieltäminen. Visuaalisuuteen on panostettu enemmän tuossa kakkoskuvassa. Kaikki kuvat ovat croppaamattomia ja tintit näkyvät kuvissa melko pieninä sen vuoksi kakkoskuvassa onkin korostettu taustan osuutta.

  6. MarkkuU

    Ohoops, tuo viitoskuvan varpuspöllö siis istuu auringon edessä eikä kuuta vasten. Ihastelin kuvaa niin, etten kiinnittänyt huomiota enää tuon kuvan kohdalla Teron kirjoittamaan kuvainfoon. Edelleen hieno kuva ja edelleen mulle tulee siitä yöfiilis.

  7. jiitee

    Kuutoskuvan väreistä: Ainakin useimmat näistä kuvista näyttäisi olevan AdobeRGB väriavaruudessa. Nettikäyttöä varten kannattaa muuntaa kuvat sRGB -muotoon, koska sitä tukevat kaikki selainohjelmat.

    AdobeRGB ja esim ProfotoRGB ovat laajempia ja niitä kannattaa kyllä muualla käyttää mutta nettikuvissa ne ei toimi. Tulee juuri tuollaisia outoja väri-ilmiöitä selaimessa katsottuna.

  8. TeroP Artikkelin kirjoittaja

    Kiitokset! Hyvä huomio. Kameran asetukset minulla ovat aina AdobeRGB:ssä, juuri tämän paljon laajemman väritoistoalan vuoksi. Ja väriavaruutta/profiilia voi sitten käyttötarkoituksen mukaan muuttaa jälkikäteen, kuten olisi pitänyt nytkin tehdä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *