7 vastausta artikkeliin ”Mustavalkoisia Pariisista

  1. Tapsa

    Robert Doisneau kuvasi Pariisin katuelämää ja ilmeisesti Saaraan on tarttunut tuota Doisneaun henkeä:)

    Kuvasi ovat välähdyksiä eletystä ja koetusta. ”Näin minä näin Pariisin”. Kuvien herättämät mielikuvat ovat vahvoja ja omaperäisiä. Mustavalkoisuus tuo kuviin vanhahtavan leiman, osa kuvista voisi olla miltä ajalta tahansa.

  2. SaaraK

    Kiitoksia Tapsa oikein mukavasta kommentista :) Muutkin ovat enemmän kuin tervetulleita!
    Hmm, pitäisiköhän sitä itsekin väsätä jonkinlainen esittely..

  3. Ilkka Kokkonen

    No niin, Saaran palaute kritiikkidebattiin (ainakin omalta osaltaan) näkyy olevan täysin selvä, hyvä näin! Täältä siis pesee:

    Aloitetaanpa huipulta, nimittäin kutosesta. Tuossa on onnistunut kaikki, en taida löytää kuvasta kerta kaikiaan mitään korjattavaa. Mukava ”pääkohde”, joka on sommiteltu täydellisesti heijastuvan katunäkymän suhteen. Tuo katunäkymäkin tulee erittäin hallitusti esitetyksi heijastuksen kautta.
    Yläreunan rajauksesta mietiskelin, että voisiko tuon oikean ylänurkan valoviirun rajata pois. Niin tehtäessä vasen ylänurkka pysyisi hyvänä, mutta taustarakennuksen piippuja leikkautuisi pois ja näkymä menisi kyllä liian ahtaaksi ja kokonaisuuden kannalta tulisi ilmeisesti kuitenkin tappiota.
    Tuohon paikkaan olisi kannattanut jäädä kyttäämään, että viereiselle suojatielle olisi tullut ihmisiä ja näin katunäkymään lisää eloa. Paljon vaan kuvia, mistä sitten päästä valkkaamaan lisää herkkuja.
    Katunäkymiä kuvatessa joutuu aina miettimään ihmisten suhtautumista kuvatuksi tulemiseen, mutta näillä heijastuksen kautta kuvauksilla saa hyvin salattua aikeensa!
    Mutta laitahan, Saara, tämä kuutoskuva visusti talteen, kilpailuainesta löytyy!

    Eläinsommitelmakuvista sen verran, että kaksi on aika vaikea lukumäärä saada aikaan mielenkiintoista sommitelmaa. Kalakuva toimii näistä paremmin. Pulukuvassa on jäänyt vasemmalle ylös rajattavaa.

    Kakkosessa saisi valotusta olla vähemmän, pääosissa oleva jätski on osittain ainakin melkein puhki. Hieman rauhaton asetelma mielestäni on. Kuvausta ajatellen jätskit ehkä olisivat saaneet olla koskemattomia.

    Kolmosen tötteröasetelmassa on todella hieno tausta. Tarkennus on jostain syystä taaimmaisessa pinossa, kun se selvästikin saisi olla kiinni lähimmässä pinossa. Vasemmassa reunassa näkyvä pitkä vaalea osuus joutaisi rajata pois.

    Nelonen ihan ok noinkin. Kokeilitko versiota, jossa etumaiset vesisuihkut olisivat nopealla suljinajalla ”pysäytetty” ja lähteen keskusaihe jäisi taustaksi?

    Viimeisessä näyttäisi siltä, että olet keskittynyt pääkohteen ja sen alustan sommitteluun, mutta taustaan et ole juuri kiinnittänyt huomiota. Niinpä nuo tummat elementit hallitsevat kuvassa turhan voimakkaasti vieden huomiota pääkohteelta. Kuvaussuuntaa muuttamalla ongelma olisi ehkä ratkennut.

    Pariisi on mielestäni hurmaava kaupunki, missä kameran kanssa viihtyisi pitkään ja hartaasti. Nyt harmittaa kovasti, kun taannoin parilla vierailukerrallani ei kuvaukseen ollut mahdollisuuksia! Montmartren taiteilijaelämää ja Seinen rantanäkymiä varmaankin itse ensimmäisenä metsästelisin, välillä salakuvia katukahviloista yritellen. Eiffelin tornin huipulta avutuu hienot näkymät, päivällä sekä pimeällä. Huoh…

  4. SaaraK

    Siinäpäs oli analyysiä kerrakseen 😀

    Pitää myöntää että olen hieman laiska rajailemaan kuvia, ja osa näistä oli kiireessä napattuja tilannekuvia.
    Mutta kiitoksia vinkeistä, kritiikistä ja kehuista!

  5. MarkkuU

    Kutoskuva nousee myös minun suosikikseni. Kuvassa on kulttuuripoliittistakin sanomaa – valtameren takainen hapatus on näköjään ajat sitten vyörynyt Pariisinkin ylle. Olikohan tässäkin kuvassa lisäksi yritystä kuvamanipulaatioon (vs. H&M:n mallivartalokuvat oikeiden mallien pääkuvilla; tässä kuvassa vain toisinpäin)? 😉 . Kaikkiaan näppärä kuva, heijastuma sopii hyvin taustan kaupunkinäkymään.

    Ykköskuvassa jäin pähkäilemään, mikä manööveri siinä on puluilla menossa. Arvoituksellinen näkymä. Ehkä siinä pelataan vain pariisilaispulujen katupetankkia? 😉 . Kolmosessa olisin yrittänyt tarkentaa etummaisiin pinoihin. Valot käyvät hyvin näihin pinoihin ja taustan valopallot sopivat teemaan, ovat kuin tötteröihin tulevia jäätelöpallosia.

  6. SaaraK

    Yllätyksekseni kutoskuva sai noin paljon hyvää kommenttia! Meinasin itseasiassa jättää sen ensin sarjasta pois mutta lisäsin sen viimehetkellä 😀

    Kiitoksia kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *